De overbevolking legt een onmenselijke druk op het gevangenispersoneel. Dat raakt niet alleen de werking binnen de gevangenismuren, maar zet ook de veiligheid in onze samenleving onder druk.
Ik bezocht de gevangenissen van Sint-Gillis en Hoogstraten. Ik sprak er met directie en personeel, en hoorde hun bezorgdheden, die ik deel.
We moeten op korte termijn aan de slag met hun noodkreet. Vandaag verblijven er meer dan 5.000 mensen zonder wettig verblijf in onze gevangenissen en meer dan 1.000 gedetineerden, die niet in onze gevangenissen thuishoren omdat ze nood hebben aan gespecialiseerde psychiatrische zorg. Dit is geen uitdaging die enkel Justitie kan oplossen. Dit is een verantwoordelijkheid van de hele regering.
Daarom heb ik werkgroepen opgestart, die nu op korte termijn met concrete oplossingen aan de slag moeten gaan. Extra middelen voor Justitie zijn daarbij onmisbaar: bijkomende capaciteit, meer mogelijkheden om terugkeer te bevorderen en een betere ondersteuning voor wie nood heeft aan zorg.
Veiligheid is en blijft een topprioriteit voor deze regering. Investeringen in veiligheid zijn geen luxe, maar een absolute noodzaak. Alleen zo kunnen we de kwaliteit van Justitie waarborgen en onze samenleving leefbaar houden.