Europees overleg op kabinet Verlinden over situatie in Syrië

Publicatiedatum

Auteur

Kabinet Verlinden

Deel dit artikel

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden bracht vanochtend op haar Kabinet de ministers van Binnenlandse Zaken en Veiligheid samen van andere Europese lidstaten. Hoog op de agenda stond de impact op de Europese veiligheid van de situatie in Syrië. Het onderwerp wordt straks ook besproken op de Europese Raad Justitie en Binnenlandse Zaken (JBZ) in Brussel.

Een gemeenschappelijk front van verschillende rebellengroeperingen onder leiding van Hayat Tahrir al-Sham (HTS) nam afgelopen weekend de controle over, over het gebied in Syrië dat nog in handen was van het Assad-regime. De geopolitieke context en de impact daarvan op onze binnenlandse veiligheid worden permanent opgevolgd door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Deze kwamen gisteren samen om opnieuw een stand van zaken te geven.

 

Belgen in Syrië

De huidige situatie geeft aanleiding tot bezorgdheid over landgenoten in de regio, het zou gaan om een 100-tal Belgen. De inlichtingendiensten geven aan dat een 8-tal Belgen aangesloten zouden zijn bij de rebellengroep HTS.

Impact

Onze veiligheids- en inlichtingendiensten zijn uiteraard waakzaam voor de houding van HTS en andere actieve terreurorganisaties in de regio zoals IS (Islamitische Staat).

Ook de spanningen tussen de Koerden en de Turken in het grensgebied moeten aandachtig worden opgevolgd. Het gegeven dat het conflict wordt geïmporteerd en zo ook spanning creëert tussen de gemeenschappen in ons land, mag niet worden uitgesloten.

Tenslotte moet ook een eventuele migratiestroom uit Syrië op Europees niveau worden gemonitord. Zo zouden Syriërs verbonden aan het voormalig regime hun toevlucht kunnen zoeken in Europa. De huidige onstabiele situatie in Syrië geeft aanleiding tot bezorgdheid over het openen van de grenzen.

Maatregelen

Staatsecretaris voor Asiel en Migratie De Moor besliste eerder al om, net zoals ook andere EU-landen dat doen, de asielaanvragen voor Syriërs op te schorten tot de situatie in het land duidelijker wordt.

Minister Verlinden geeft aan dat de autoriteiten de mogelijke terugkeer van Belgen uit Syrië zo nauwgezet mogelijk zal opvolgen zodat hun terugkeer kan worden omkaderd en desgevallend extremisme en radicalisering kunnen worden geadresseerd.

Daartoe heeft minister Verlinden tijdens het overleg met de Europese ministers van Binnenlandse Zaken en Veiligheid op haar Kabinet zeer nadrukkelijk herhaald dat de Europese en internationale samenwerking moet worden versterkt, in het bijzonder om personen te identificeren die banden kunnen hebben met gewapende groepen in Syrië, en om de invloed van Syrische extremistische en terroristische groepen in Europa, en zo ook in ons land in te perken.

Minister Verlinden: “De geopolitieke context, van Oekraïne tot het Midden-Oosten, maakt dat we bijzonder waakzaam moeten zijn. Niet alleen is er de vaststelling dat bij dergelijke conflicten vaak spanningen worden geïmporteerd en zo ook de verstandhouding tussen de verschillende gemeenschappen in ons land meer onder druk komen te staan, we moeten ook waken over de eventuele terugkeer van Belgen en de migratiestromen. Samenwerking op Europees niveau en informatie-uitwisseling tussen de lidstaten en de verschillende bevoegde Europese agentschappen zijn de fundamenten in een doelgerichte en krachtdadige aanpak. De Belgische veiligheids- en inlichtingendiensten monitoren de situatie voor ons land 24/24 en doen dit in nauw overleg met hun Buitenlandse collega’s.”

Nieuws

Let’s Build mobiliseert Justitie voor toekomstbestendig gebouwenpark

Samen met de Rechterlijke Orde, de FOD Justitie, en de Regie der Gebouwen gaf minister van Justitie Annelies Verlinden vandaag de officiële aftrap van Let's Build: een traject om stap voor stap te bouwen aan een veiliger, performanter en toekomstgericht gebouwenpark voor Justitie. “Een doordachte en onderbouwde aanpak van het infrastructuurbeheer”, vat minister Verlinden samen.

Ontsnappen uit detentie wordt strafbaar en elektronisch toezicht wordt beschermd

Het ontsnappen uit detentie wordt strafbaar gesteld.

500 nieuwe alarmknoppen voor slachtoffers van stalking

De ministers van Justitie, Gelijke Kansen en Binnenlandse Zaken hebben beslist om 500 extra Mobiele Stalkingalarmen (MSA) aan te kopen. Met deze beslissing willen de ministers het aantal slachtoffers van stalking dat snel en doeltreffend kan worden beschermd, verder uitbreiden. “Slachtoffers van stalking leven vaak in permanente angst. Het Mobiel Stalkingalarm geeft hen een concrete vorm van bescherming en het vertrouwen dat ze er niet alleen voor staan. Daarom blijven we investeren in dit systeem,” zegt Annelies Verlinden, minister van Justitie.