Als calltaker (om de noodoproepen te beantwoorden) of operator (om de hulp- en interventieploegen op het terrein aan te sturen) moet je beschikken over heel wat vaardigheden. Mensen zijn vaak in paniek als ze bellen naar het noodnummer 112 of 101. De juiste informatie verkrijgen en rust proberen te brengen tijdens het telefoongesprek vraagt een bijzondere aanpak. Daarnaast begeleidt de noodcentrale de oproepers vaak tot de hulp- en interventiediensten effectief ter plaatse zijn. De selectiecriteria en de te volgende opleiding zijn dan ook geen evidentie.
“Deze professionals zijn de eerste aanspreekpunten van mensen in nood, ze moeten hun job dan ook in de meeste optimale omstandigheden kunnen uitvoeren”, aldus minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. “Het wegwerken van het personeelstekort bij de 112 en 101 heb ik sinds mijn aantreden dan ook als één van mijn prioriteiten beschouwd. Nu op mijn vraag de nodige middelen voor het actieplan worden vrijgemaakt en dit kan worden uitgevoerd, verbeteren we én de werkomstandigheden van de calltakers en operatoren én de dienstverlening aan de burger”, zegt minister Verlinden.