Week van de Vrijwilliger

Publicatiedatum

Auteur

Annelies Verlinden

Deel dit artikel

De ‘Week van de vrijwilliger’ wordt al sinds 1986 georganiseerd en is een initiatief van het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk. Het doel? Vrijwilligerswerk promoten en vrijwilligers in de spotlights zetten. En terecht!

Ook binnen mijn bevoegdheidsdomeinen zijn veel vrijwilligers actief. De brandweervrijwilligers, voetbalstewards, vrijwilligers bij de Buurt Informatie Netwerken (BIN’s), vrijwilligers bij de civiele bescherming, diefstalpreventieadviseurs, ... Allemaal verdienen ze waardering, elke dag opnieuw. Maar deze week is hun week, en ik zette hen dan ook met veel plezier extra in de bloemetjes!

Wist je dat er in onze brandweerkorpsen over het hele land maar liefst 10.388 brandweervrijwilligers actief zijn? Ze zijn daarmee goed voor 61% van het totale brandweerpersoneel. Ik heb als minister van Binnenlandse Zaken ingezet op de ondersteuning van deze vele vrijwilligers. We hebben het statuut verbeterd, de opleiding hervormd, de aanwerving vereenvoudigd en met een succesvolle campagne de aandacht gevestigd op de problematiek van agressie ten aanzien van hulpverleners.

België is en blijft een voetballand bij uitstek, en dat betekent dat ook daar tal van vrijwilligers elke week opnieuw hun schouders zetten onder de organisatie van de wedstrijden om ervoor te zorgen dat voetbal voor iedereen een feest kan zijn. Ons land kent niet minder dan 560 voetbalstewards, die actief zijn in 58 voetbalclubs. Ook voor hen hebben we belangrijke stappen gezet: dankzij de aanpassingen aan de Voetbalwet verhogen we hun veiligheidssituatie in de voetbalstadia.

Via Buurt Informatie Netwerken (BIN’s) alarmeren buurtbewoners elkaar over verdachte handelingen in hun straten en verwittingen ze de politie. Jaar na jaar neemt het aantal BIN’s toe. Momenteel zetten zich maar liefst 1386 mensen in voor veiligheid in hun buurt.

Zoals ik in mijn boek ‘Eerlijk gezegd’ schreef: ‘Je leeft niet enkel voor jezelf maar vooral ook om iets te mogen betekenen voor anderen.’ Ik ben alle vrijwilligers in ons land enorm dankbaar voor hun werk. Zij tonen dag na dag hun enthousiasme en maatschappelijke inzet. Respect!

Nieuws

Let’s Build mobiliseert Justitie voor toekomstbestendig gebouwenpark

Samen met de Rechterlijke Orde, de FOD Justitie, en de Regie der Gebouwen gaf minister van Justitie Annelies Verlinden vandaag de officiële aftrap van Let's Build: een traject om stap voor stap te bouwen aan een veiliger, performanter en toekomstgericht gebouwenpark voor Justitie. “Een doordachte en onderbouwde aanpak van het infrastructuurbeheer”, vat minister Verlinden samen.

Ontsnappen uit detentie wordt strafbaar en elektronisch toezicht wordt beschermd

Het ontsnappen uit detentie wordt strafbaar gesteld.

500 nieuwe alarmknoppen voor slachtoffers van stalking

De ministers van Justitie, Gelijke Kansen en Binnenlandse Zaken hebben beslist om 500 extra Mobiele Stalkingalarmen (MSA) aan te kopen. Met deze beslissing willen de ministers het aantal slachtoffers van stalking dat snel en doeltreffend kan worden beschermd, verder uitbreiden. “Slachtoffers van stalking leven vaak in permanente angst. Het Mobiel Stalkingalarm geeft hen een concrete vorm van bescherming en het vertrouwen dat ze er niet alleen voor staan. Daarom blijven we investeren in dit systeem,” zegt Annelies Verlinden, minister van Justitie.